Belép
Regisztráció

Keresés:



Támogatónk:
domdom.hu
IZS.hu » Cikkek » Új magyar oldalkocsi

Új magyar oldalkocsi






Az MHD Váci Gyáregységében előzetes tanulmányok alapján 1955-ben született meg kézimunkával, faminták felhasználásával az első magyar oldalkocsi.


Az első példányok futóműve nem volt kiforrva, de a hajótest "karosszériájával" megelőzte korát. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy lényegében ma is ez a hajótest készül. A gyár vezetősége és a konstruktőrök összehangolt munkájának nyomán azonban a futómű és ettek összefüggően a sárvédő módosításokon ment keresztül. Az alvázkeretet többször változtatták. Kezdetben gumirugózást alkalmaztak, majd ezt a szabályozható torziós rugózás követte, amely helyett most rugóstagot alkalmaznak.
Ennél a típusnál már megkönnyítették a kerékcserét, noha a sárvédőt mereven rögzítették a hajótestre.


Az igények növekedésével az évről évre emelkedő darabszám (ma már túlhaladja az évi 20 000 példányt) eredménye, hogy a váci gyár ma a világ legnagyobb oldalkocsigyára! Mint előbb említettük, az ismert és korát megelőző külső forma évekig nem változott és közkedveltségnek örvendett, de a gyár konstruktőrei szükségesnek látták az új formák alakulásával párhuzamosan egy új oldalkocsi szerkezetének kialakítását. A sokéves tapasztalat minden eredménye megtalálható az új modellnél, az előző típus egynémely fogyatékosságai nélkül.


Mit tud ez az új modell?


A szép külső vonalvezetést a kényelmes belső tér egészíti ki. A megnagyobbított csomagtartó 80 m3; az alváz félig önhordós kivitelű; a Pannóniával egyező rugóstag függőlegesen szerelve, és a csatlakozások kialakításával egyformán köthető Pannónia, IZS és Jawa motorkerékpárokhoz. A hajótest alumínium helyett 0,8 mm acéllemezből készül és önsúlya 61,5 kg, ami elődjéhez viszonyítva nem jelent nagy súlykülönbséget.


Az elkészült darabok sok tízezer kilométeres futópróbán igazolták megbízhatóságukat. A sorozatgyártás megindítására akkor kerülhet sor, ha a jelenlegi külkereskedelmi tárgyalások olyan hosszúlejáratú szerződés kötésével végződnek, amelyek gazdaságilag lehetővé teszik a felszerszámozást.


Reméljük, a tárgyalások eredményesek lesznek, és a nagy hagyományokkal rendelkező magyar üzem továbbra is viselheti a világ legnagyobb oldalkocsigyára címet.


Wohlmuth Emil

Autó-motor - 1974. január 6.